Методика «Дерево-чоловічки» (автор Л.А. Карпова)
«1996 року відомі
канадські психологи Джон і Дайяна Лампен
проводили в Одесі серію семінарів і тренінгів, спрямованих на навчання
безконфліктного спілкування. Учасники стали учні 7-го класу, а глядачами –
шкільні психологи одеських шкіл. Малюнок з чоловічками на дереві був один з багатьох, які використовували під
час тренінгу.
Знаючи підлітків
7-го класу вже третій рік, я звернула увагу на те, що з усіх інших саме цей малюнок
з найвищою точністю показав їх емоційні особливості поведінки в незвичайній
обстановці. Після тренінгу ми розговорилися з Лампенами. Це був жовтень –
період роботи з профілактики дезадаптації
п’ятикласників. І припустила, що цей малюнок зміг би дати додаткові дані
про емоційний стан дитини під час адаптації. Канадським колегам сподобалася ця
ідея, і я отримала дозвіл використовувати малюнок для своєї роботи… Так усе і
почалося!»
Ця методика вельми
чутлива до різних психологічних особливостей дітей:
·
Рівень
загального розумового розвитку;
·
Емоційний
стан;
·
Тривожність;
·
Демонстративність;
·
Незадоволеність
або потреба у спілкуванні;
·
Ступінь
соціалізації або сильна залежність від дорослих;
·
Самооцінка;
·
Мотивація
поведінки;
·
Рівень
психомоторного тонусу, підвищена активність;
·
Стан
дезадаптації.
Що стосується
процедури: звернути увагу на формат аркуша А4 (де чоловічки на дереві не
позначені номерами), який зумовлює адекватне сприйняття малюнка і дає
можливість дитині добре розглянути кожну позицію і вирази облич чоловічків.
Перед
діагностикою попередьте класного керівника про необхідність наявності у дітей
червоного і зеленого кольорів і простого олівця.
Починати
діагностику з адаптації слід саме з методики «Дерево-чоловічки».
Вступне
слово психолога.
Діти, ви зовсім
недавно прийшли в старшу школу. Вже ознайомилися з нею. Подивіться на дерево з
чоловічками. Уявімо, що дерево – це наша школа, а чоловічки – її учні. Знайдіть
серед них себе: яке місце ви займаєте в школі, в якому настрої перебуваєте?
Зверніть увагу на те, що кожна гілка дерева може бути вашим досягненням і
успіхами. Візьміть у руки червоний колір – обведіть цього чоловічка. Покладіть
олівець. А зараз уявіть, що ви вже добре освоїлися в старшій школі і все знаєте
в ній. Яке б місце ви хотіли займати в класі, школі, в якому настрої хотіли би
бути? Візьміть руки зелений колір і
обведіть чоловічка».
Методика може
бути використана в загальному контексті методик для будь-якої вікової
категорії, як для дітей так і для дорослих. Результати – на батьківських
зборах, педагогічних консиліумах, консультаціях, співбесідах, в процесі
психолого-педагогічного супроводу.
Вибір позицій інтерпретувався за такими
критеріями:
▪ № 1, 3, 6, 7 характеризує установку
на подолання труднощів та перешкод, частіше працьовиті, успішно проходять
період адаптації, що не втрачають позитивного емоційного настрою, мотивовані на
досягнення результатів;
▪ № 2, 19, 17, 18,
11, 12, –
товариськість, доброзичлива підтримка, частіше мотивовані на спілкування, або –
висока потреба в друзях, спілкуванні; важко переживають втрату дружніх
відносин;
▪ № 16 – потреба
в підтримці дорослих (батьків і вчителів), відчуває себе комфортно тільки коли
в «полі зору» дорослих, мотивований на успіх за умови надання допомоги ззовні,
частіше – роль того, ким керують, іноді нестійкість становища в колективі;
▪ № 4 – стійкість
положення, відкритість, мотивований на успіх, не долаючи труднощів, високих
навчальних результатів досягає рідко, необхідна підтримка в мотивації навчання
і міжособистісних відносинах;
▪ № 5 – стомлюваність,
загальна слабкість, невеликий запас сил, астенічність, потребує
допомоги і підтримки;
▪ № 9 –
мотивація на розваги, але успішно проходить період адаптації,вимагає постійного
контролю (може пропускати уроки, хитрувати), завжди – позитивний;
▪ № 13, 21 –
відособленість, замкнутість, тривожність, іноді – агресивність, частіше –
дезадаптація, потребує допомоги та підтримки;
▪ № 8 – відособленість від навчального процесу, втеча
у себе, частіше відкинутий колективом; дезадаптація, потребує постійного
психологічного супроводу;
▪ № 10 –
комфортний стан, мотивація на успіх, частіше – порушення уваги, неуважність,
забудькуватість, бажання будь – яким способом бути в центрі уваги, нормальна
адаптація;
▪ 15 –
комфортний стан, успішна адаптація,
частіше – високий інтелектуальний рівень, нормальна соціалізація, хороші
організатори, позитивне ставлення до світу;
▪ № 14 – кризовий
стан, «падіння у прірву», високий ступінь
дезадаптації, потребує правильного спостереження, постійного психологічного
супроводу;
▪ № 20 – завищена
самооцінка, претендує на лідерство за всяку ціну, іноді можлива дезадаптація
Джерело:
1)
Психологическая профилактика дезадаптации
учащихся в начале обучения в средней школе (Метод. рекомендации для шк.
психологов) /Под ред. Л.П. Пономаренко.– Одесса: «Астро Принт», 1999.
2)
Психологічна
газета № 18 (114), вересень 2008.




Немає коментарів:
Дописати коментар