Психологічний інструментарій

                                      Методика «Дерево-чоловічки»  (автор Л.А. Карпова)
«1996 року відомі канадські психологи Джон і Дайяна  Лампен проводили в Одесі серію семінарів і тренінгів, спрямованих на навчання безконфліктного спілкування. Учасники стали учні 7-го класу, а глядачами – шкільні психологи одеських шкіл. Малюнок з чоловічками на дереві  був один з багатьох, які використовували під час тренінгу.
Знаючи підлітків 7-го класу вже третій рік, я звернула увагу на те, що з усіх інших саме цей малюнок з найвищою точністю показав їх емоційні особливості поведінки в незвичайній обстановці. Після тренінгу ми розговорилися з Лампенами. Це був жовтень – період роботи з профілактики дезадаптації  п’ятикласників. І припустила, що цей малюнок зміг би дати додаткові дані про емоційний стан дитини під час адаптації. Канадським колегам сподобалася ця ідея, і я отримала дозвіл використовувати малюнок для своєї роботи… Так усе і почалося!»
Ця методика вельми чутлива до різних психологічних особливостей дітей:
·                   Рівень загального розумового розвитку;
·                   Емоційний стан;
·                   Тривожність;
·                   Демонстративність;
·                   Незадоволеність або потреба у спілкуванні;
·                   Ступінь соціалізації або сильна залежність від дорослих;
·                   Самооцінка;
·                   Мотивація поведінки;
·                   Рівень психомоторного тонусу, підвищена активність;
·                   Стан дезадаптації.
Що стосується процедури: звернути увагу на формат аркуша А4 (де чоловічки на дереві не позначені номерами), який зумовлює адекватне сприйняття малюнка і дає можливість дитині добре розглянути кожну позицію і вирази облич чоловічків.
Перед діагностикою попередьте класного керівника про необхідність наявності у дітей червоного і зеленого кольорів і простого олівця.
Починати діагностику з адаптації слід саме з методики «Дерево-чоловічки».
Вступне слово психолога.
Діти, ви зовсім недавно прийшли в старшу школу. Вже ознайомилися з нею. Подивіться на дерево з чоловічками. Уявімо, що дерево – це наша школа, а чоловічки – її учні. Знайдіть серед них себе: яке місце ви займаєте в школі, в якому настрої перебуваєте? Зверніть увагу на те, що кожна гілка дерева може бути вашим досягненням і успіхами. Візьміть у руки червоний колір – обведіть цього чоловічка. Покладіть олівець. А зараз уявіть, що ви вже добре освоїлися в старшій школі і все знаєте в ній. Яке б місце ви хотіли займати в класі, школі, в якому настрої хотіли би бути? Візьміть  руки зелений колір і обведіть чоловічка».
Методика може бути використана в загальному контексті методик для будь-якої вікової категорії, як для дітей так і для дорослих. Результати – на батьківських зборах, педагогічних консиліумах, консультаціях, співбесідах, в процесі психолого-педагогічного супроводу.
Вибір позицій інтерпретувався за такими критеріями:
      1, 3, 6, 7 характеризує установку на подолання труднощів та перешкод, частіше працьовиті, успішно проходять період адаптації, що не втрачають позитивного емоційного настрою, мотивовані на досягнення результатів;
      № 2, 19, 17, 18, 11, 12, – товариськість, доброзичлива підтримка, частіше мотивовані на спілкування, або – висока потреба в друзях, спілкуванні; важко переживають втрату дружніх відносин;
      № 16 – потреба в підтримці дорослих (батьків і вчителів), відчуває себе комфортно тільки коли в «полі зору» дорослих, мотивований на успіх за умови надання допомоги ззовні, частіше – роль того, ким керують, іноді нестійкість становища в колективі;
      № 4 – стійкість положення, відкритість, мотивований на успіх, не долаючи труднощів, високих навчальних результатів досягає рідко, необхідна підтримка в мотивації навчання і міжособистісних відносинах;
      № 5 – стомлюваність, загальна слабкість, невеликий запас сил, астенічність, потребує допомоги і підтримки;
      № 9 – мотивація на розваги, але успішно проходить період адаптації,вимагає постійного контролю (може пропускати уроки, хитрувати), завжди – позитивний;
      № 13, 21 – відособленість, замкнутість, тривожність, іноді – агресивність, частіше – дезадаптація, потребує допомоги та підтримки;
      № 8 –  відособленість від навчального процесу, втеча у себе, частіше відкинутий колективом; дезадаптація, потребує постійного психологічного супроводу;
      № 10 – комфортний стан, мотивація на успіх, частіше – порушення уваги, неуважність, забудькуватість, бажання будь – яким способом бути в центрі уваги, нормальна адаптація;
      15 – комфортний  стан, успішна адаптація, частіше – високий інтелектуальний рівень, нормальна соціалізація, хороші організатори, позитивне ставлення до світу;
      № 14 – кризовий  стан, «падіння у прірву», високий ступінь дезадаптації, потребує правильного спостереження, постійного психологічного супроводу;
      № 20 – завищена самооцінка, претендує на лідерство за всяку ціну, іноді можлива дезадаптація

Джерело:
1)                       Психологическая профилактика дезадаптации учащихся в начале обучения в средней школе (Метод. рекомендации для шк. психологов) /Под ред. Л.П. Пономаренко.– Одесса: «Астро Принт», 1999.
2)                       Психологічна газета № 18 (114), вересень 2008.




Немає коментарів:

Дописати коментар